De nieuwe Transporter komt eraan
In 2024 wordt de nieuwe Transporter geïntroduceerd. Deze nieuwe generatie van de Transporter is op alle fronten verbeterd. Zo krijgen de nieuwe modellen een aanzienlijk verder uitgebreide standaarduitrusting met onder andere een digitale cockpit, centraal display, de nieuwste assistentiesystemen en volledig nieuw en efficiënte aandrijfsystemen.
De nieuwe Transporter is de eerste VW bedrijfswagen die leverbaar wordt met diesel-, plug-in hybride- en elektrische aandrijflijnen. De voorverkoop start in Nederland naar verwachting in Nederland in het voorjaar van 2024.
Langer en breder
De nieuwe Transporter is 5.050 mm lang, een toename van 146 mm ten opzichte van zijn voorganger. De wielbasis is met 97 mm verlengd tot 3.100 mm en optioneel komt er een verlengde uitvoering met een 400 mm langere wielbasis (totale lengte: 5.450 mm). Met 2.032 mm is de nieuwe Transporter 128 mm breder dan zijn voorganger (zonder buitenspiegels). Door de grotere afmetingen is er nu nog meer interieurruimte en is het laadvolume toegenomen.
De laadmogelijkheden zijn gegroeid
Doordat de wielbasis en de afmetingen van nieuwe Transporter groter zijn, zijn de laadmogelijkheden in alle opzichten gegroeid. Het (maximale) laadvolume van de Transporter met standaard wielbasis en standaard dak is toegenomen tot 5,8 m3. Tussen de wielkasten meet de maximale laadbreedte nu 1.392 mm (+148 mm). Het maximale laadvermogen van de Transporter met standaard wielbasis met dieselmotor is gestegen van 1,2 naar 1,3 ton. Voor de gesloten bestelwagen met dieselmotor en een vermogen van 110 en 125 kW is het maximale aanhangergewicht (geremd met een stijgingspercentage tot 12%) verhoogd van maximaal 2,5 naar maximaal 2,8 ton. Tot slot is de maximale dynamische daklast gegroeid van 150 kg naar 170 kg.